Είναι εκείνη η στιγμή που ο νέος/α ανακοινώνει στο συνομιλητή του, ότι θέλει να ασχοληθεί επαγγελματικά με τη μουσική. Ο αποδέκτης της πληροφορίας, αποκτά ένα ύφος το οποίο ξεκινάει από υποτιμητικό και καταλήγει λίγο τρομαγμένο. Η συζήτηση προχώρα με επιχειρήματα που εστιάζουν στο ότι είναι πολύ δύσκολο να βιοποριστείς στις μέρες μας στον τομέα της μουσικής. Η προτροπή του συνομιλητή είναι να επιλέξει ο νέος/α κάτι πιο σίγουρο για την επαγγελματική του σταδιοδρομία.  

Στο σημείο λοιπόν αυτό, θα πρέπει να προσπαθήσουμε να αναλύσουμε και να αξιολογήσουμε με πολλή προσοχή όλα τα δεδομένα. Να δούμε για παράδειγμα τις αλλαγές  στους διάφορους κλάδους επαγγελμάτων και πως επηρεάστηκαν αυτοί από τις οικονομικές κρίσεις και την πανδημία. Ένα τρανταχτό παράδειγμα είναι ο κλάδος των κατασκευών και τα συναφή προς την οικοδομή επαγγέλματα τα οποία, ενώ πάντοτε θεωρούνταν ενεργά και δυναμικά όσον αφορά την εργασία και την εύρεση της, στην οικονομική κρίση υπέστησαν μεγάλο πλήγμα. Η πανδημία, επηρέασε πολύ σοβαρά και το κομμάτι το καλλιτεχνικό, διότι ουσιαστικά το σταμάτησε κατά τη διάρκεια των lockdown. Παρόλαυτα, όλοι μας διαπιστώσαμε ότι αν δεν υπήρχε η μουσική, οι θεατρικές παραστάσεις (online), οι ταινίες και σειρές, η περίοδος της πανδημίας θα ήτανε ακόμα πιο βασανιστική. 

Το γεγονός και μόνο αυτό αρκεί για να μας δώσει το μέγεθος της σημασίας και της σπουδαιότητας των τεχνών στην ζωή του ανθρώπου.

Ας απαριθμήσουμε λοιπόν επιγραμματικά, τους τομείς της μουσικής στους οποίους μπορεί κάποιος να δουλέψει. 

Αρχικά ένας μουσικός μπορεί να εργαστεί ως εκτελεστής – ερμηνευτής. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να δουλέψει ως μουσικός για συναυλίες ή μαγαζιά, σε ηχογραφήσεις στουντιακές ως session, καθώς και σε ηχογραφήσεις που μπορεί ο ίδιος να κάνει αυτόνομα οι οποίες να χρησιμοποιηθούν ως ηχητικά σε διάφορους τομείς που θα πούμε παρακάτω. 

Ως παραγωγός μουσικής και συνθέτης. Εδώ ανοίγει ένας πολύ μεγάλος ορίζοντας επαγγελματικός, διότι η χρήση του διαδικτύου επιτρέπει την επικοινωνία καλλιτεχνών και επαγγελματιών του ήχου και της μουσικής, με όλον τον κόσμο. Πέραν του προφανούς τομέα σύνθεσης και παραγωγής πρωτότυπης μουσικής ως καλλιτέχνης, αναφέρουμε την σύνθεση την σύνθεση και παραγωγή μουσικής για διαφημιστικά τηλεόρασης και ραδιοφώνου, για video games, γιαβίντεο στο YouTube, θεατρικές παραστάσεις, παρουσιάσεις έργων, καταχώρηση σε βιβλιοθήκες soundesign και ηχητικών δειγμάτων κι εφέ, ηχητική επένδυση εγκαταστάσεων όπως χώροι εστίασης και ξενοδοχεία, ηχογράφηση αυτοματοποιημένων μηνυμάτων με μουσική και πολλά άλλα. 

Τέλος, η εκπαίδευση είναι ένας χώρος ο οποίος απασχολεί μεγάλο αριθμό μουσικών. Οι ανάγκες και η συνεχόμενη εξέλιξη καθώς και οι απαιτήσεις των νέων τεχνολογιών, κάνουν την εκπαίδευση βασικό παράγοντα στην ενίσχυση και ανάπτυξη της μουσικής εκτέλεσης και παραγωγής. Με την προσθήκη της συνεχώς αναπτυσσόμενης online εκπαίδευσης, ανοίγονται και νέες ευκαιρίες για τους μουσικούς παιδαγωγούς.

Παρότι πραγματικά οι ευκαιρίες κάποιος να ζήσει από την μουσική είναι πολλές, αυτό δεν συνεπάγεται ότι και η πορεία είναι εύκολη. Η ζωή του μουσικού ως επαγγελματία, δεν έχει ωράριο, κι αν έχει είναι ιδιαίτερα απρόβλεπτο. Ένας μουσικός που θέλει να είναι “μάχιμος” πρέπει να διαβάζει και να μελετά συνεχώς, να μαθαίνει καινούρια πράγματα, να ενσωματώνει καινούργιους τρόπους δουλειάς που χρησιμοποιούν πολύ τεχνολογία και πολλές φορές να αναθεωρεί παλαιότερες συνήθειες. Είναι οπωσδήποτε απαραίτητο να μπορεί να χρησιμοποιήσει τους υπολογιστές για να ηχογραφεί και να συνθέτει μουσική, σε βαθμό αρκετά προχωρημένο. Η γνώση του διαδικτύου και όλων των εργαλείων που αυτό παρέχει για δημόσιες σχέσεις, προβολή, γνωστοποίηση του έργου μας, είναι επίσης ένα εφόδιο άρρηκτα συνδεδεμένο με την επιτυχία. 

Η όλη συζήτηση θα μπορούσε να γεμίσει ίσως ένα ολόκληρο βιβλίο. Καταλήγοντας λοιπόν πιστεύουμε ότι εάν κάποιος ζει με τη μουσική, την αγαπά και κυρίως δεν αντέχει στιγμή χωρίς αυτή, αξίζει να μπει στη μάχη. Με εφόδιο την διάθεση για άπειρες ώρες δουλειάς και μελέτης, έχει πάρα πολλές πιθανότητες να πετύχει αυτό που σε άλλους φαίνεται αδύνατο. Καλό Πάσχα σε όλους!

*Το παρόν άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “ΓΡΑΜΜΗ” του Γαλατσίου τον Απρίλιο του 2024