Το YouTube, αχ το YouTube! Τι φοβερή πλατφόρμα κάλυψης τόσων πολλών αναγκών μας. Ακρόαση μουσικής, παρακολούθηση ταινιών, αστείων βίντεο, ενημερωτικών εκπομπών, ντοκυμαντέρ, εκπομπών μαγειρικής, εκπαιδευτικών βίντεο πάντως είδους και πόσα ακόμα. Σα μία τηλεόραση δηλαδή, η οποία τροφοδοτείται από τους χρήστες της και παρακολουθείται όταν εκείνοι το επιθυμούν. Η δε εξέλιξη μέσα στα χρόνια έχει λάβει εκπληκτικές διαστάσεις, σε σημείο να είναι το YouTube η πρώτη επιλογή στην αναζήτησή βοήθειας σε διάφορα θέματα τεχνικά και όχι μόνο. 

Επειδή λοιπόν κάποιος θα αναρωτιέται εάν το άρθρο αυτό είναι ένα διαφημιστικό του Youtube, θα απαντήσω βέβαια οχι και θα παρατηρήσω ότι εκτός όλων των παραπάνω ευεργετημάτων που μας προσφέρει, το YouTube σε πολλές περιπτώσεις αποτελεί ένα ωραιότατο παράδειγμα …χάους! Αφορμή της παρατήρησης είναι στοιχεία από τη δουλειά μου ως καθηγητής μουσικής και ως συνεχώς εκπαιδευόμενος (αφού αυτό ποτέ δε σταματά). Ξεκινώντας από το τελευταίο (ως εκπαιδευόμενος), όσον αφορά την κιθάρα, έχω διαπιστώσει ότι μετά από λίγο καιρό ψαξίματος στην πλατφόρμα, κάποιος ο οποίος έχει κάποια εμπειρία στο όργανο και στη μουσική, αρχίζει και ξεχωρίζει τα κανάλια και τους παρόχους πληροφορίας οι οποίοι έχουν πραγματικά ένα στιβαρό υπόβαθρο και μπορούν να βοηθήσουν στην εξέλιξη του. Υπάρχουν πραγματικά διαμάντια από όλο τον κόσμο που κάποιος μουσικός μπορεί να αντλήσει ιδέες, τεχνικές, τρόπο σκέψης και ήχους και να τον βοηθήσουν πολύ στην εξέλιξη της μουσικής του υπόστασης.

Το πρόβλημα εντοπίζεται έντονο στους αρχάριους. Πραγματικά είναι τόσο συγκεχυμένη η πληροφορία, τόσα πράγματα με αμφίβολη εκπαιδευτική εγκυρότητα, τόσα τεχνικά και μουσικά τα λάθη που συναντά κανείς, ώστε να μιλάμε για ελάχιστη πιθανότητα να μάθει κάποιος κάτι καλά μέσα από αυτό. Μην ξεχνάμε ότι μπορεί ο καθένας  να ανεβάσει κάτι. Είναι άξιο λόγου ότι είναι πλέον εύκολο να ξεχωρίσω κάποιον που ξεκίνησε από το YouTube διότι υπάρχει αυτή η αίσθηση του ανθρώπου που πλέει χωρίς πυξίδα και χωρίς προορισμό. Ακόμα και αρχάριοι οι οποίοι ξεκίνησαν από ένα βιβλίο το οποίο αγόρασαν, ίσως έχουν πιο σαφή εικόνα. Η πληθώρα της πληροφορίας που βγαίνει μπροστά μας στο YouTube, οι εναλλακτικές προτάσεις μέσω των διαφημίσεων και του αλγόριθμου της πλατφόρμας, κάνει την περιήγηση μας εξαιρετικά χρονοβόρα, χαώδη και τελικά εκπαιδευτικά ατελέσφορη. Και βέβαια το κυριότερο στοιχείο που πρέπει να σημειωθεί, είναι ότι η διαδικασία είναι απόλυτα μονόδρομη δηλαδή χωρίς καμία αντίδραση από τον απέναντι. Αυτό αφαιρεί από την εξίσωση το γεγονός ότι ο κάθε άνθρωπος αντιλαμβάνεται διαφορετικά το κάθε τι. Στην περίπτωση της μουσικής όπου πρέπει να αναπτυχθεί μια λεπτή κινητικότητα και να καλλιεργηθεί μια μουσική αντίληψη, μου φαίνεται πολύ δύσκολο να γίνει χωρίς διαδραστικότητα.

Χωρίς να θέλω να ευλογήσω τα γένια τα δικά μου αλλά και των συναδέλφων μου, αυτό που προτείνω είναι να εμπιστευθείτε τη μουσική σας εκπαίδευση σε έναν άνθρωπο ο οποίος θα μπορεί να σας καθοδηγήσει και να σας βοηθήσει, με βάση το δικό σας τρόπο σκέψης. Εμείς αυτό προσπαθούμε να κάνουμε όλα αυτά τα χρόνια και νομίζω ότι κάτι έχουμε καταφέρει!

Καλή σχολικής χρονιά σε όλους!

(Πάω να μελετήσω τώρα κάτι ωραίες κιθαριστικές φράσεις που είδα στο Youtube!!!)

*Το παρόν άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “ΓΡΑΜΜΗ” του Γαλατσίου το Σεπτέμβριο του 2022